Högbo Capell och Kyrka 200 år
av Elof Larsson (1905-1981), skrivet
troligen 1977.
|
"Petrus Konisius, Archiepcepus
Uppsaliensis, göre veterligt, att anno 1622 den 18 september var en heder
lig och välvördig man, Herr Jöns, kyrkoherde i Ovansjö, med sina två
sockenmän från Högbo, Olof Andersson och Olof Svensson, tillstädes uti
Upsala Capitel och gives tillkänna, att dess Capell, som de hava uppfört
med vår vetskap och tillstånd, är färdigt"
Detta är ett utdrag från ett av Upsala
Domcapitels protokoll av år 1622.
Högbo var sedan urminnes tid en by i
Ovansjö socken, en bland de äldsta och tillika den störste och
folkrikaste.
"By" är ett ord, som
förekommer över hela jorden och är en tendens till början av
tätbebyggelse eller tätort. "Socken" vet man ej då ordet kom
till men följer med kristendomens framträngande och är den kommunala
motsvarigheten till församling.
Ang. namnet så har Högbo oförskyllt
fått äran att kallas högland. Då våra förfäder, för att söka nya
boplatser, drog norrut höjde sig marken mot än högre platser. Åarna,
främst då Jädraån, visade också att de kom från vattenrika trakter
med odlingsbara stränder.
Efter flera gammaldags omskrivningar blev
namnet Högbo, vilket kan översättas med hög (högre) boplats.
|
Högbobornas kyrka var vid denna tid,
början på 1600-talet, sockenkyrkan i Ovansjö, som byggdes på
1200-talet, då kristendomen kom till våra trakter. Den nuvarande kyrkan
byggdes 1760-62, i vilken ingår murpartier och portalen från den äldre
kyrkan.
Tidigare var denna plats en hednisk
kultplats.
Det blev en lång och dryg dag,
sabbatsdagen, för dem som ifrån Högbo skulle bevista gudstjänsten och
vid begravningar var det än värre. I Överbyn finns ett minne kvar från
denna tid. På gamla landsvägen mellan gården nr 6 "Jugas" och
bron över Jädraån av år 1902 samlades kyrkskjutsarna för att göra
sällskap till kyrkan och vägbiten fick därför namnet Kyrkgatan.
I Västanbyn anslöt skjutsar från
Östanbyn och Västanbyn, så det syntes då högbyggarna kom till kyrkan.
Vägen till Ovansjö gick då över Tuna och Backberg.
Så småningom fick dock Högbo-borna eget
capell, som invigdes hösten 1622 av ärkebiskopen, men enl. gamla
urkunder fick de bekosta det själva, dock med gratis präst var tredje
söndag. Inföll denna söndag på en storhelg, uppsköts gudstjänsten
till nästkommande söndag, ty vid storhelgerna skulle alla till
sockenkyrkan.
Det var ett litet oansenligt capell som
byggdes, 14 alnar långt och 6 alnar brett, c:a 8,5 x 6 m. Huruvida detta
var kyrkorummet eller hela byggnaden råder delade meningar. Enligt vissa
beskrivningar fanns där både vapenhus och sakristia. Skulle detta
tagas av dessa mått, blir icke mycket kvar till kyrkorum. Det troliga
är, att dessa rum byggdes utanför kyrkorummet. Dessutom fanns två
läktare på västra långväggen och södra gaveln, där vanligtvis pigor
och drängar fick hålla till. Invändigt var capellet vitmålat och
utvändigt rödfärgat.
Enda prydnaden var i början en
minnestavla i förgylld ram med bild av den korsfäste. Befolkningen
skänkte textilier att pryda de nakna timmerväggarna med och legendarisk
blev torparen Anders Larsson från torpet "Andersas" i
Säveränge. Han sköt en björn med ovanligt fin teckning i skinnet. Han
hade not så väl behövt de riksdalrar han fått, om han sålt skinnet i
Gävle, men skänkte det i stället till sin hembygds kyrka, där det låg
framför altaret. Detta skedde i senare delen av capellets historia. Om vi
gissar på 1750 var då "Björn-Anders" 26 år.
En sjöman från bygden fångade en stör.
Han lät preparera fisken och den hängde i många år i capellet för
beskådande. Från denna tid är också en oljemålning på trä, med
skulpterad och förgylld ram, som föreställer en äldre man knäböjande
framför ett altare, ovanför densamma en flygande duva, konstnären
okänd. Nattvardskärlen och andra värdeföremål förvarades i en
järnbeslagen träkista.
Av dessa saker finns altartavlan och
oljemålningen samt kistan kvar och förvaras i Högbo Kyrkas sakristia.
År 1744 invigdes en klockstapel till
vilken skänktes (köptes?) minsta klockan i Ovansjö kyrka. Förutom
denna klocka hade bruksherren skänkt en med följande inskrift: "Gudi
till ära haver Kongl. Maj:ts Troman och Kammarherre Högvälborne Herren
Herr Hans Hierta tillika med Högvälborna Fru Friherrinnan Fru Catharina
Cederström, denna klocka till Högbo Capell förärat år MDCCXLIII
(1743).
Enl. en karta över Västanbyn av 1767-68
låg capellet mellan Konsum och Godtemplarlokalen på tomterna stg
1457-1458, ägare Arne Mases resp. Stig Erik Hasselberg.
Invånarantalet i Högbo by var då
capellet byggdes c:a 500 personer.
Trots att det var en kyrka tärde dock
tidens tand hårt på den. En gammal anteckning säger att omkring år
1750 råkade det lilla skogscapellet i Högbo i förfall. Efter 150 år
var capellet så nedgått, att det måste bli en genomgripande ombyggnad
eller helt nytt.
|
Vid denna tid hade det av Högbo-bönderna
en gång påbörjade smidet kommit i yrkesmäns och affärsmäns ägo och
blivit ett järnbruk med en arbetarstam, som ökade år från år. I
början av 1700-talet drevs Högbo bruk av den mäktiga Catharina Bröms
1664-1735 på Vij säteri i Ockelbo, och därmed började Högbo bruks
storhetstid, som fortsatte med hennes sondotter Catharina Cederström,
1708-1791, gift med Översten Hans Hierta, 1688-1754. Dessa byggde nedre
våningen på nuvarande gamla herrgården och bosatte sig på Högbo. I
och med detta väcktes planer på att flytta capellet till Överbyn och
Bruket. Inspektoren på bruket, Per Baumgren, hade i början på
1700-talet testamenterat 6000 rdr kopparmynt till en ny kyrka. Ett
stämmoprotokoll berättar, att bönderna varmt förordade detta och
uttryckte förhoppningen, att brukets herrskap skulle få tillfälle att
bättra på kollekterna.
År 1776-77 revs det gamla capellet och
uppfördes och utökades till sin nuvarande storlek på den plats den
ännu har i Överbyn. Även klockstapeln flyttades och uppfördes med sina
två klockor i befintligt skick.
Till stor del tack vare bruksägaren
änkefru Friherrinnan och Överstinnan Catharina Cederströms frikostighet
anställdes en egen capellpredikant, så att gudstjänst kunde hållas
varje söndag. Varje anställd på bruket hade ett s.k. avräkningskonto,
där det även drogs en särskild avgift för capellpredikanten, förutom
den skatt som utgick till kyrkan. Detta gällde givetvis alla i Högbo
boende. De två första prästerna bodde hela sin tid i Högbo på bruket,
medan den tredje fick flytta in i den då nybyggda prästgården 1799, som
låg på samma plats som den nuvarande.
Den sista kyrkvaktaren vid capellet i
Västanbyn blev också den första vid capellet i Överbyn, Per Åhs,
född 1720 då 57 år gammal, men efterträddes ganska snart av piparen
Anders Tapto, son till soldaten Anders Moberg, Bruket. (Pipare var någon
sorts militärmusiker). Även skomakaren Olof Ekström, död 1798, är en
tid skriven som kyrkovaktare.
|
I och med att Högbo blev capellförsamling
med egen präst, fick den också egen kyrkobokföring, som började 1780.
Som sed var den tiden fastställdes även bänkdelning. Med denna var det
inte meningen att skilja fåren från getterna på höger eller vänster
sida utan snarare skilja katterna från hermelinerna i resp. bakre ooch
främre delen av kyrkan.
Vem som var den förste klockaren ger
husförhörsböckerna ingen lösning på. År 1783 anställdes Anders
Vikholm, född 1754 i Ovansjö, som klockare och kyrkovaktare. Vikholmarna
blev sedan kvar i kyrkans tjänst i tre generationer. Även han bodde de
första åren på Högbo bruk. Ungefär samtidigt, som prästen flyttade
in i den nybyggda prästgården, flyttade Vikholm in i egen nybyggd gård
i Överbyn, som än i dag heter "Klockars", trots olika ägare
senare åren. Till sin hjälp hade Vikholm ett psalmodikon, ett
lådliknande instrumet med en sträng, vars noter var siffror och som
spelades med knäppningar eller stråke.
Åtskilliga gåvor kom den nya kyrkan till
del. Utom de saker, som överflyttades från Capellet i Västanbyn finns
en serie av 15 biskopsporträtt målade av Magnus Hallman. Dessa är med
all säkerhet skänkta av Catharina Cederström, sondotter till biskop
Carl Carlsson, som var gift med Catharina Bröms, och som Catharina
Cederström fått i arv. Som bruksägare hade hon mindre intresse av en
massa biskopsporträtt utan skänkte dem till kyrkan, där det dessutom
fanns god plats.
Landshövding Gyldenstolpe skänkte 1778
ett timglas till kyrkan. Kristallkronan längst fram i koret är skänkt
av kapten Adolf Fredrik Nordenadler år 1896. Den största gåvan
var nog de 12 st. kungaporträtt, som kyrkan fick 1804 av samme man
eller av dödsboet efter honom. För att få vetskap om denne man fordras
litet släktkrönika.
Hans Hierta I och Catharina Cederström
hade i sitt äktenskap 7 barn. Av dessa dog fyra i sin barndom och endast
Hans Hierta II, född 1728, Catharina Margareta, född 1730 och Charlotta
Catharina, född 1732, nådde mogen ålder. Efter Hans Hiertas I död 1754
blev hans enka ägare av bruket (enl. inbördes testamente skulle enkan
sitta i orubbat bo) till sin död 1791, efter att ha varit enka i 37 år.
Den äldsta av döttrarna, Catharina Margareta, blev gift med kaptenen vid
Hälsinge R:te Teodor I Nordenalder. Denne blev sedermera
Överstelöjtnant och chef vid detta regemente och bosatt på Åby i
Hamrånge. Efter hans död 1772 flyttade enkan med sina 6 barn hem till
Högbo. Endast 3 av barnen nådde mogen ålder: Teodor II, Adolf Fredrik
och Christina Elisabet. Denne Adolf Fredrik, född 1763, var kapten vid
Hälsinge R:te, men avbröt sin officersbana 1793 för att , som det
synes, ägna sig åt brukets skötsel.
Bouppteckningen tog lång tid, innan
arvingarna kommit överens om brukets framtida skötsel. Lösöret delades
först, då herrgården omedelbart efter Cajsa Cederströms död började
repareras.
Om tavlornas vidare öden vet man, att de
hängde kvar i kyrkan till 1855 då det vid ombyggnaden av kyrkan togs ned
och förvarades på den då nybyggda skolans i Överbyn vind, där de enl.
anteckningar for mycket illa.
I en inventarieförteckning över kyrkans
ägodelar av 1894 är inskrivet: 12 oljefärgstavlor över konungar av
Vasaätten. Tillkomna 1804 och skänkta av kapten A. F. Nordenadler.
Förvaras i Sandvikens festivitetssal. På bekostnad av Sandvikens bruk
restaurerade av fröken Nyberg. Sandvikens festivitetssal måste vara
nuvarande samhällsavdelningen vid Dal-Britas dammen, som var den första
lokalen i Sandviken för "Nytta och Nöje", som Sigrid
Göransson skriver om i sina memoarer. Åter till kyrkan kom de efter
ombyggnaden 1915-16, då de var nyrenoverade.

|
Omkring år 1950,
efter renoveringen av Gamla herrgården, kom en begäran från Högbo
bruks styrelse, att deponera de kungatavlor som en gång skänktes till
kyrkan för att återställa herrgården så mycket som möjligt i sitt
forna skick. Kyrkorådet ställde sig välvilligt till förslaget och 8
st. av tavlorna pryder nu åter herrgården. Kvar i kyrkan är nu endast
Gustaf I, Carl IX, Gustaf II Adolf och Carl XI, som ansågs vara de mest
kyrkovänliga.
I kyrkan fanns också porträtt av Ulrika
Eleonora och Fredrik I, mindre storlek, konstären okänd, gåva av
Theodor II Nordenadler, finnes nu också på herrgården.
Ett
flertal gåvor lämnades till kyrkan denna första tid bl.a.
altardyna
med silverspets och altarduk skänkta av Augusta Leijonflyckt,
svart
mässhake med mässkjorta till åminnelse av Översten Thor I Nordenadler,
2
st. nummertavlor med 71 siffror, skänkta av klockare J. E. Lindholm
1888,
1
st. kollekthåv av svart siden skänkt av Överstinnan Cederström,
katafalk
med svart kläde, d:o för predikstol och altare skänkta av konsul G. F.
Göransson med anledning av hans hustrus begravning 1878,
1
st. gipsbild föreställande Kristus på korset skänkt av konsul
Göransson 1856,
1
st. Kristusbild av terrakotta skänkt av kyrkoherde Noraeus, (bliv
vitmålad 1896),
1
st. altarduk av linne skänkt till julen 1895 av fröknarna Charlotta och
Regina Noraeus,
1
par armljusstakar skänkta av bryggmästare Andersson, Sandviken, 23
februari 1895.
1
st. silversked av mästersmeden P. Hammarberg vid Gammelstilla Bruk.
Spegel,
hårborste med kam samt klädesborste skänktes i början av 1890-talet av
resp. klockare Lindholm och kyrkvärdarna H. P. Hansson och Olof Högman.
I inventarieförteckningar av 1894 fanns
en kuriositet: 1 st. pall för kyrkotagnings- hustrur. Efter barnsbörd
var kvinnan oren efter ett flickebarn 8 dagar och efter ett gossebarn 14
dagar. Hon skulle därför kyrktagas igen. Detta tillgick så, att kvinnan
före högmässans början kom in i kyrkan genom stora ingången. I en del
fall mötte prästen vid dörren, i andra fall stod prästen vid altaret.
Utanför altarringen stod den omtalade pallen, på vilken kvinnan skulle
knäfalla, medan prästen läste några bibelspråk, varefter han
välsignade hennes upptagande i församlingen igen. Denna sed kom
dessbättre bort på 1700-talet, men i enstaka fall levde den kvar mycket
längre.
År 1820 fick Högbo sitt första
kyrkoråd bestående av fjärdingsmannen Jonas Olsson från gården nr 6
"Jugas" och bonden Erik Jansson från gården nr 4
"Svens" (nuvarande Solbacka) för Överbyn, nämndeman Erik
Forsman från Östanbyn och bonden Anders Olsson från s 23 "Jansas"
för Västanbyn.
Omkring år 1837 fick Högbo sin första
ledamot av kyrkorådet i Ovansjö. Detta var så fint, så titeln i
kyrkboken på denne gubbe var Bonden, Bergsmannen och Kyrkorådsledamoten
Elias Andersson, född 1792 på gården nr 1 "Eliases" i
Överbyn.
Den klockstapel, som samtidigt med
capellet flyttades från Västanbyn började efter någon tid lida av
skröplighet och ett protokoll från 1814 berättar om att antingen måste
den grundligen repareras eller byggas en helt ny. Det synes ha gått sakta
med detta, för innan något blev gjort, synes lillklockan ha lossnat och
slagits sönder. (Den som en gång kom från Ovansjö 1622). I och med
reparation eller nybyggnad kom även förslaget om ett torn. Detta var det
dyraste alternativet, men det blev dock ett torn, som invigdes 1824. Dess
övre del hade då formen av en lanternin, dvs lika en fyrbåk, vars ljus
visade sjömännen den rätta vägen. Den av Hans Hierta och hans hustru
skänkta klockan var ensam klocka i tornet till den 26 maj 1859 på
Trefaldighetsdagen, då en ny klocka invigdes, som hade följande
inskription:
På Högbo Capellags bekostnad gjuten i
Gefle av Lindal & Rimer Anno MDCCL (1850). Prof. Micha 1 cap. 2 v.
Ett utdrag ur protokoll från den tiden.
"En gammal spräckt klocka nedsmältes och med inräkning av dess
värde kostade den nya klockan 318 Rd 40 sk. B:o.

|
År 1855-56
genomgick kyrkan en genomgripande ombyggnad, då orgel anskaffades. För
att få plats med denna ombyggdes det då platta innertaket till det
nuvarande valvtaket och därmed det yttre sadeltaket till det nuvarande
mansard- taket. Orgelläktaren är givetvis också från denna tid. I
samband med takets ombyggnad ombyggdes också predikstolen, som då var
ovanför altaret. Orgeln var begagnad och köptes från Ovanåker i
Hälsingland, byggd av orgelbyggarna Vengström & Nordkvist. Den hade
6 stämmor, bland dem gamba och trumpet. Manualen stod i direkt
förbindelse med orgelverket. Spelbord: 2 manualer, pedal och
cressendoverk tillkom 1915 och 1937 förekom en ny ombyggnad av orgeln.
Invigningen skedde den 20 juli 1856.
Ang. betalning för orgeln, fanns icke
pengar till denna, då ombyggnaden av kyrkan blev nog så dyr. Betalningen
löstes så att Högbo bruk betalade orgeln och församlingen till dem
fick göra ränte- och avbetalningar.
Den första organisten var smedsonen Hans
Petter Lindholm, son till mästersmeden Hans Lindholm, 1819-1855, Högbo
bruk. Lindholm var organist 1856-1861, från sitt sjuttonde år till sitt
tjugoandra, då han efterträddes av sin bror Jan-Erik Lindholm, som var
organist 1861-1892. Denne var endast 15 år, då han tillträdde platsen
och blev senare även folkskollärare. År 1892 flyttade han till
Sandviken och blev förste läraren vid Sandbacka Norra.
|
Folkskollärare
och organist J. E. Lindström
- "
-
- " - Emil Wahlkvist
- "
-
- " - Alfred
Falk
- "
-
- " - K. G. Forsberg
|
1892-1900
1900-1918
1919-1953
1953-
|
Nästa stora
ombyggnad var 1915-16 under komminister Karl Sandegårds tid och
gudstjänsterna flyttades till Missionshuset. Största ombyggnaden gällde
inbygg- naden av värme. Pannrum för varmluftssystem byggdes under
kyrkorummets nordvästra hörn och den gamla järnkaminen, som var
närmare 2 meter hög och hade sin plats där predikstoen nu är, togs
bort. Den dåvarande predikstolen som var ovanför altaret togs bort.
Altaret var Guds bord och en människa fick icke stå över detta, utan
altaret flyttades ut bland folket, ut på kyrkogolvet. Tornet ombyggdes
till sin nuvarande form och belades med kopparplåt och kröntes med ett
klot och en tupp. Ny altartavla uppsattes och orgeln från 1856 om- och
påbyggdes och därmed även läktaren utökades.
År 1949, under komminister Sparrsteds
tid, skedde den senaste restaureringen. Ny altartavla, ny predikstol, nya
bänkar och elvärme installerades. Altartavlan och bilderna på
predikstolen samt färtsättningen av hela kyrkan utfördes av professor
Olle Hjortsberg. I samband med denna restaurering insamlades medel till en
tredje kyrkklocka med inskriptionen: "Gud till ära".
Kyrkklockan skänktes av bygdens folk.
I samband med denna ombyggnad skänkte
kantor och fru Alfred Falk en dopskål och syföreningarna i byarna
skänkte ___ st. lampetter.

|
Hur det kyrkliga
livet i äldre tid gestaltade sig vet man icke mycket om. Protokollen
från denna tid handlar mest om ekonomiska saker. Tydligen var det i
Högbo som på andra platser, att söndagens högmässa var den enda
kontakten kyrkan hade med sina församlingsbor. Denna verkar vara
benhård. Byarna indelades i rotar och prästens polis hette sexman. Hade
någon försummat kyrkobesök några söndagar i rad, kom sexmännen med
en förfrågan om det var sjukdom eller något annat laga förfall, som
gjorde att man inte besökt högmässan. Hjälpte inte detta, blev det
kallelse till prästen och "personlig tillsägelse". Hjälpte
inte heller detta blev det kallelse inför kyrkorådet. Något värre
straff än hot om "evig fördömelse" finnes ej antecknat.
Husförhöret var också en av de kyrkliga
aktiviteterna. Det har ju berättats många historier om prästens
finurliga frågor och den stackars drängens tokiga svar och bondmorans
myckenhet av mat, men dessa saker var nog mest historier. Det viktigaste
var att kontrollera kyrkboken, i detta fall kallas den husförhörsboken.
Födde, döda och äktenskap fördes omedelbart in i kyrkböckerna men
pigors och drängars flyttningar inom byn och socknen fördes in första
vid husförhöret. På den s.k. gamla goda tiden var personer utan fast
egendom tvingade att ha en husbonde, annars kunde de tas för lösdrivare,
såvida de inte kunde uppvisa papper eller betyg från föregående
husbonde eller prästen att de var arbets- sökande. Före
industrins och titeln arbetare hade alla titeln dräng t.ex. då
smeddräng nu smidesarbetare, utom inom hantverket, där titeln var
mästare och gesäll. Den s.k. lösdrivarlagen överlevde sig själv, den
avskaffades ej förrän 1965. Dessa husförhör levde för Högbo och
övrig landsbygd kvar in på 1920- talet, innan mantalsblanketten blev
allmän.

En annan aktivitet var den
sångkör, som 1885 bildades med organisten J. E. Lindholm som ledare och
som fick stor betydelse för gudstjänsterna både i kyrkan och det
nybyggda missionshuset. Åren 1892-1900 var folkskolläraren J.E.
Lindström ledare. År 1900 började körens första storhetstid. OD-isten
Rickard Vikmark tillträdde då platsen som pastorsadjunkt i Högbo och
övertog ledarskapet.
Övningar hölls tidvis två
gånger i veckan, ena gången i Överbyns skola, andra gången i skolan i
Östanbyn. Förutom sång hemmavid företogs utfärder till
grannsocknarna, där sångstunder anordnades. Vikmark var även en av
stiftarna av manskören Sångarfanan i Sandviken. Då Vikmark år 1908
lämnade kören och efterträddes av Johan Lundgren kunde en viss
avmattning märkas, men redan 1911, då Arvid Rönnlund tillträdde, var
kören på topp igen.
Den kyrkliga verksamheten
hade breddats. Överbyns skola och Godtemplar- lokalen i Västanbyn var
platserna för underhållning och föreläsningar. Programmet hade nu
ökats med musik av trio bestående av Emil Wahlqvist, piano, Per Forsberg
och L.P. Andersson, 1:a resp. 2:a fiol, tidvis utökad till en kvartett
med trädgårdsmästare Sporre, klarinett. Under Sandegårds första tid
fortsatte fram- gångarna. Denne folkbildare ordnade föreläsningar.
Tyvärr tog hans engagemang i Sandviken så mycket av hans tid, att
sångövningarna blevo lidande för att så småningom helt upphöra.
Vid Littmarks tillträde låg
körsången helt nere. Båda makarna var musikaliska, han violinist och
tenorsångare, hon sopransångerska. Fru Littmark bildade Högbo damkör
med en helt ny generation flickor.
År 1919 tillträdde Alfred
Falk platsen som lärare och organist och inledde sin långa musikaliska
gärning. Då en damkör allaredan fanns bildade Falk en manskör.
Underlaget räckte inte till en fullgod kör, men viljan fick hjälpa upp,
vad som brast i kunnighet.
Efter Littmarks avflyttning
går de båda körerna ihop och 1925 är kyrkokören intakt igen.
Intresset var gott med övning en gång i veckan i Överbyns skola.
Medlemsantalet var från början 15. Kören medverkade vid de kyrkliga
högtiderna och andra tillfällen. Tillsammans med en kvartett bestående
av Arne Jansas och Artur Westling, violiner, Barbro Pettersson, altfiol,
och Helmer Högman, cello, ordnade kören vid ett flertal tillfällen
musikgudstjänster.
Kören är sedan många år
ansluten till Ärkestiftets kyrkosångarförbund och har deltagit i ett
flertal kyrkosångarhögtider, nämnas kan rikssångarhögtiderna i
Stockholm, Uppsala och Göteborg. Kyrkosångarmedaljen i guld för minst
20 års sångargärning har tilldelats ett flertal medlemmar.
Sedan 1925 har kören hälsat
våren välkommen, de första åren från bönhus- backen och sedan vid
Högbo bruk och varit vårfirandets arrangörer, men de senaste åren har
detta övertagits av Sandvikens stad.
Ledare för kören sedan 1959
är kantor Karl Gustaf Forsberg. Genom sin kunnighet har han lyckats få
fram en kör, som väl fyller sin plats i det kyrkliga arbetet. Samtidigt
som Forsberg övertog kören bildade han även en ungdomskör och senare
även en barnkör. De har under årens lopp berikat många högtider i
kyrkan och glatt många med sina ljusa röster.

|
Som sagt var, var
kyrkan sig själv nog och Kyrkoherde Noraeus och med honom många präster
över hela Sverige sov den rättfärdiges lugna trygga sömn. Oppositionen
kom dock, därtill från de egna leden. I Stockholm bildades 1856
"Fosterländska stiftelsen för evangelii befrämjande"
sedermera ändrat till Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. Dessa hade egna
resepredikanter, som reste runt i bygderna och samlade folk till andakt i
skolor och hem. Yrvaken vädrade kyrkan en konkurrent och eftersom de
denna tid ägde skolväsendet, stängdes skolorna 1877 för dessa
kolportörer, men verksamheten fortsatte i hemmen, för att öka den
kyrkliga verksamheten, då ju kyrkan endast brukades vid söndagens
högmässa.
Samarbetet mellan dessa två fortgick
dock, det blev bara namnen som skilde dem åt, högkyrklig och
lågkyrklig. Efter ett besök och på initiativ av dåvarande komministern
i Ockelbo E.J. Ekman beslöts bygga en egen lokal och 1878 byggdes det
s.k. bönhuset och Högbo Missionsförening bildades. Detta var då en
hela bygdens angelägenhet och arbete och material skänktes från alla
gårdar. En skuld på endast 1500 kronor återstod. Från denna tid kommer
bland pålysning- arna i kyrkan kallelse till symöten. Om dessa gällde
bönhusets syföreningar, som bildats för att hjälpa till med
avbetalningarna eller om kyrkan hade börjat med egen syförening är
oklart. Några år senare bildades Östan- och Västanbyns syförening,
men denna har alltid gått i kyrkans regi.
Genom att P.P. Valdenström var lektor vid
Borgarskolan i Gävle 1874-1905 kom församlingen i kontakt med honom och
hans försoningslära och år 1890 anslöt sig församlingen till Svenska
Missionsförbundet och namnet ändrades till Högbo Friförsamling. Någon
direkt brytning med kyrkan medförde inte detta, men en viss
medlemsminskning blev dock följden. Samarbetet med nya kyrko- herden, J.
Fryklund, som själv en gång varit missionsförbundare, blev gott.
Efter Noraeus död 1896 blev Högbo
platsen för adjunkterna och namn som Rickard Vikmark och Arvid Rönnlund
gjorde att kyrkan började dra folk igen, särskilt ungdom.
Trots intresserat arbete av medlemmarna
kunde verksamheten i Missionshuset inte hållas igång. Genom utflyttning
och att de gamle gick bort en efter en anslöt sig missionsförsamlingen
till Sandvikens Missionsförsamling 1943. Frågan är nu om det gamla
bönehuset skall förfalla eller om den största lokalen i Högbo kan
räddas. Efter ett byggnadsförbud på c:a 25 år undrar man och
dödsdomen är definitiv.

|
År 1886 bildades
på Högbo bruk en förening, som inte direkt hade något samarbete med
kyrkan utom det kulturella. Logen 1200 Högbo av I.O.G.T. var till
religionen neutral men det var fritt för medlemmarna att ta ställning.
Den första generationen goodtemplare var dock kyrkan trogen och gick
regelbundet i hög- mässa och till nattvard.
Logen fick hålla sina sammaträden i den
1933 nedbrunna skolans kommunalrum hyresfritt till i november 1894, då
lokalerna skulle användas för skolans behov.
Den 9 november 1895 kunde en egen lokal
invigas, som låg på Lars-Hans- gårdens parkeringsplats. Denna lokal var
skänkt till föreningen av Brukspatron Lundeberg på Forsbacka som ägde
Högbo, Forsbacka och Oslättsfors, revs och fraktades från Oslättsfors
till nämnda plats.
Det blev schism inom föreningen om
äganderätten till lokalen, om det var föreningen eller den bildade
byggnadsföreningen. Till otrivseln bidrog nog också att brukspredikanten
sedermera kyrkoherden Johan Fryklund sade vid en högmässa i Högbo
kyrka: "Där Herren bygger ett tempel, där bygger djävulen ett
näste". Detta tolkades så, att den under uppförande
goodtemplarlokalen var ett djävulens näste. Slutet blev att lokalen revs
och flyttades till sin nuvarande plats i Västanbyn. De flesta medlemmarna
från norra delen var från bruket medan Överbybönderna ställde sig
skeptiska till denna församling. Inte för att de söpo mer än i de
andra byarna.
År 1893 bildades i Överbyn en
nykterhetsförening, Blå Bandet, av den då nyinflyttade folkskolläraren
Jonas Lindström. Blå Bandet var en förening av nykterister från olika
religiösa samfund. Vid starten hade denna förening c:a 80 medlemmar och
hade fram till 1940 Missionshuset som sin lokal.

|
Efter 1915 blev
prästen i Högbo komminister och namn som Karl Sandegård med sina
ideella intressen, Robert Littmark med sin fiol och sin skönsjungande
hustru, Hugo Löwing, prelaten med mänsklig anknytning, minns man
gärna.
Inte var lokalerna i Överbyns skola
lämpliga att sitta och höra föreläsningar och se skioptikonbilder i
skolbänkar och på gymnastikredskap, men dessa församlings- aftnar var
trivsamma i all sin enkelhet.
Genom att Högbo Capellförsamlings
innevånare fick betala den sedvanliga kyrk- skatten till Ovansjö och
dessutom betala sin egen präst framkom tid efter annan förslag om
utbrytning från Ovansjö och bildande av egen församling. Detta
framfördes också vid biskopsvisitationen av Johan Olof Vallin 1837 av
kapten Nordenadler på Högbo bruk och av konsul Göransson vid
ärkebiskop Reuterdahls besök 1858. Denna ansåg att flera skäl talade
för detta och uppdrog åt kyrkoherden i Ovansjö - prosten Hillberg, att
på en stämma efterhöra Högbo- bornas önskan. Dessa uttalade sig
enhälligt för bildandet av egen församling.
Högbo hade då sedan 1864 varit egen
socken eller kommun. Den 8 november 1863 hade Högbo sin första
kommunalstämma och valde då ordförande och vice ordförande i
kommunalstämma och -nämnd.
Kommunalstämman:
ordförande Inspektor Axel Öhman,
Högbo bruk, åren 1864-67 och efterträddes sedan av bonden Erik
Olsson från gården "Erik-Ols" 6 s 5 i Överbyn, åren
1868-1889, och som efterträddes år 1900 av Ingeniör Tord Magnusson,
som då började sin långa kommunala gärning.
vice ordförande bonden Erik Olsson
1864-67, se ovan, bonden Olof Olsson 1868-69 från gården, som
förr hette Hedmans 5 s 5 i Överbyn och bror till ovannämnde Erik
Olsson, båda födda på gården 1 s 5 "Jon-Ers", som numera
heter Höögs, bonden Lars Jonsson 1870-71 från gården 1 s 6
"Svennas", som numera heter Högbergs.
Kommunalnämnden: |
Ordförande
Inspektor Axel Öhman
- "
-
bonden Erik Olsson
- "
-
Ingenjör Tord Magnusson
v.
ordförande bonden J. Huldsson (*)
- "
-
bonden Olof Olsson
- "
-
bonden Lars Jonsson |
1864-67
1868-1889
1890-
1864-65
1866-69
1870-71 |
(*) från gården 4
s 5 i Småängarna och son till soldaten Jonas Huld.
Genom Sandvikens tillväxt och allt flera
lagar och påbud blev det sedan skolade män från Sandviken, som övertog
kommunens skötsel.

|
Genom att Högbo
blev egen församling den 1 maj 1869, måste även kyrkoherde tillsättas.
Det blev Ulrik Vilhelm Noraeus, född i Bollnäs 1814, en präst som inte
kunnat få en ordinarie plats utan fått åka som hjälppräst i stiftet i
30 år. Nu skulle han få en reträttplats på gamla dar. Högboborna
ville inte han honom, men det ordnades så att de medsökande tog tillbaka
sina ansökningar, så vid valet var han ensam sökande. Kyrkostämman
skulle nu yttra sig om de var nöjda med förslaget. Bönderna ville kalla
åtminstone en ny sökande men konsul Göransson och inspektor Öhman var
nöjd med förslaget och då var saken klar. Det behövdes inget val, då
de ägde flera röster än bönderna tillsammans.
Hur kontakten med sockenborna sedan blev
har det aldrig berättats något om, men Noraeus var ungkarl och lite av
en enstöring och sina kontakter hade han på bruket. Göranssonska
familjen hade lämnat Högbo 1868 och flyttat till Sandviken, men mycket
av smidet och hela jordbruket fanns kvar, så det fanns både inspektorer,
bokhållare och rättare att umgås med. En person som Noraeus med
säkerhet umgicks med var Kommissionslantmätaren Carl Johan
Sellberg (inflyttad från Fritsla 1870 men utflyttad till Ovansjö 1873,
där han dog 1886). Noraeus tog då hans dotter Selma Carolina Sellberg,
född 1870, till sig som fosterdotter. Präst-Selma blev sedan hennes
namn.
I något av de första protokollen för
Högbo Missionsförsamling står också antecknat, att Noraeus
levnadssätt lämnade en del övrigt att önska, så han var nog inte
någon ofta anlitad predikant i bönhuset trots att det denna första tid
tillhörde kyrkan närstående Evangeliska Fosterlandsstiftelsen.
Två ogifta prilliga systrar till Noraeus
bodde även i prästgården likaså hans mor. Det talas mer om Noraeus
svaga och dåliga sidor, men sällan om hans starka. Att ensam sköta
kyrkobokföringen de första 10 åren av ett så expanderande samhälle
som Sandviken vart nog inte det lindriga arbete, som det var meningen att
han skulle få, då han fick platsen i Högbo. Dessa som utan vidare
lämnade sitt arbete och ibland även familj och barn och vistades på
obekant ort vållade nog de största problemen.
År 1881 fick Noraeus en "personlig
adjunkt" Fredrik Nilsson till sin hjälp, som dock flyttade redan
året efter. Denne efterträddes av Axel Leonard Brundin, som fick sin
placering i Sandviken med titeln brukspredikant och som i sin tur efter-
träddes av Johan Fryklund, som sedan blev kyrkoherde.
År 1896 den 3/3 avled Noraeus i en ålder
av 82 år. Hans grav finns på Högbo kyrkogård, där även hans mor
vilar. Hans två systrar överlevde honom och dog 1898 resp. 1904, och
vilar i samma grav.
Efter Noraeus död skulle den gamla
prästgården rivas och en ny skulle uppföras. Systrarna Noraeus nekade
dock att flytta, då de påstod sig ha rätt att bo kvar till döddagar.
Till sist kunde de dock övertygas, att detta var tjänstebostad för
tjänst- görande präst och icke för efterlevande familj eller syskon.
De köpte då gården nuvarande Överbyvägen 34, där Rickard Jonsson nu
bor.

|
Till den 16 mars
1896 var utlyst en kyrkostämma, men med anledning av Noraeus död blev
dagordningen ändrad. Bl.a. framförde Brukspatron A.H. Göransson
förslag om att den nye kyrkoherden skulle få sin bostad i Sandviken. Vid
kyrko- herdens tillsättande 1870 bodde endast 1/3 av befolkningen i
Sandviken, medan det 1896 fanns i Sandviken 4555 personer omt 557 i
Överbyn och Högbo bruk. Stämman beslutade enhälligt att bygga en ny
kyrkoherdebostad men om platsen för densamma uppstod en både häftig och
hetsig diskussion om Göranssons och Kyrkorådets förslag om flyttning
till Sandviken och Aug. Forsmakrs (2 s 3 och 2 s 4
"Näset") förslag om kvarboende i Överbyn.
Röstningen 1862 mot 1909 skedd efter den
s.k. fyrktalslängden, en graderad skala efter inkomst och förmögenhet,
där de förmögna helt dominerade röstningen. För att menige mans
röster skulle få göras gällande, meddelade Göransson att han icke
skulle utnyttja S.J.A.B.s 20024 röster. Likaså meddelade Ingeniör
Lundeberg för Högbo bruk att han nedlade sina 1319 röster och
stationsinspektorn Vallin för Gefle-Dala Järnväg sina 1415 röster.
Röstningen utföll så, att Göranssons och Kyrkorådets förslag antogs
med 5655 röster mot Forsmarks förslag 2130 röster. En tröst för
Forsmark var att om det varit vårt nuvarande röstsystem 1 man - 1 röst,
som gällt, så hade hans förslag vunnit med 95 mot 94 röster.
Vidare beslöts att hos Kungl. Maj:t söka
stadfästelse på detta beslut, att hos domkapitlet anhålla att till
Högbo få kalla en adjunkt för en årlig lön av 2.200 kronor jämte fri
bostad i Högbo gamla prästgård, som skulle repareras. Vidare beslöts,
att av S.J.A.B. inköpa fastigheten Charlottenberg, nuvarande Högbo-
vägen 18 och numera riven, för 10.000:- kronor och tacksamt mottaga
kyrkan och därtill bredvidliggande kyrkogård.
På en kyrkostämma den 30 oktober 1899
beslöts att upphäva det tidigare fattade beslutet om reparation av
prästgården och riva densamma istället och uppföra en helt ny
prästgård, som är den nuvarande.

|
BISKOPSVISITATIONEN
Huvudpersoner:
Carin Matsdotter, berättare, född
1867 på gården "Pellas" 3 s 5 i Överbyn och bosatt där som
gift med Sven Johan Svensson från gården "Lars-Hans" i
Överbyn. Gifta 1888. Var som ung tidvis piga i prästgården och som
äldre och gift hjälpte hon till vid större samlingar där.
Ärkebiskop Anton Niklas Sundberg,
född 1818 - död 1900, ärkebiskop 1870. Var en av sin tids mest
markerade personligheter på gränsen till härsklystnad. Sundberg var
känd för sitt robusta språk både i predikstol, riksdag och privat och
otaliga äro historierna om honom.
Året är omkring 1890. Det hade under
veckan varit biskopsvisitation i församlingen. Nu var det söndag och
avslutningen skulle ske i Högbo kyrka med predikan av ärkebiskopen och
därefter middag hos kyrkoherden. Denne stod nu vid kyrkan i sällskap med
kyrkovärdarna, Olof Högman från gården "Dunders", kyrkvärd
1882-1909, och H.P. Hansson från gården "Fjärsmans",
kyrkvärd 1884-1910, för att motta ärkebiskopen och hans värd Consul
Göransson med följe.
Tankarna gick dock till den väntande
middagen. Maten klarade kvinnorna av så den vållade inga problem. Värre
var det med dryckjom. Nyss hade ovannämnda Carin Matsdotter fått sina
förhållningsorder: Jag vet att ärkebiskopen vill ha supen till maten,
men om vi nu dukar med brännvinsglas, så blir det att jag bjudit ärke-
biskopen på brännvin och mitt rykte är ju skamfilat tidigare hos de
frireligiösa, så vi får göra glasen i ordning men ej sätta fram dem
på bordet, sen får vi höra och rätta oss efter biskopens kommentarer.
Efter gudstjänsten var det så dags för
kyrkoherdens middag. Ärkebiskopen, som ju var hedersgäst, gick först,
fick först av sig ytterkläderna och var efter en lång och intensiv
predikan torr i halsen, så han tog sig en titt på matbordet och
kvaliteten på drickat. Det blev en chock!
- Värden, kyrkoherden, hallå, kom hit!
Vad ser jag! Är det meningen att vi inte ska få supen till maten,
eftersom det inte finns några glas. Har käre bror blivit nykterist eller
än värre pietist! Enligt vad jag minns från vår Uppsalatid, var kära
bror den som minst av allt spotta i glaset.
Kyrkoherden verkade chockad, men innerst
inne var han nöjd
. - Ursäkta, ursäkta, det är pigorna
som slarvat! Carin, Carin (Matsdotter) kom hit! Jag har ju sagt till, att
biskopen vill ha supen till maten och så finns det inga glas. Sätt fram
dem nu så bordet blir färdigt!
Innan kvällen hade ryktet gått runt byn,
att Noraeus, som den kyrkans man han var, icke serverat brännvin på
visitationsmiddagen, men då blev biskopen förb.
|
|
|